- Aldi gaat vanaf 2022 weer verder als een bedrijf, meldt het Duitse Manager Magazine.
- De winkelketen werd in 1961 vanwege onenigheid tussen de broers Theo en Karl Albrecht opgesplitst in Aldi Nord en Aldi Süd.
- Met de fusie wil Aldi de toegenomen concurrentie van Lidl, Edeka en Rewe het hoofd bieden.
Aldi waagt de grote stap naar voren. Volgens het Duitse Manager Magazine fuseren de al 39 jaar van elkaar gescheiden Aldi Nord en Aldi Süd in 2022 weer tot een groot bedrijf.
Reden is de toegenomen concurrentie. Zowel Aldi Nord als Aldi Süd hebben terrein verloren aan andere discounters als Lidl, Edeka en Rewe.
Aldi moet fors gaan investeren in modernisering, digitalisering en in het personeel. Dan helpt het niet als door de verdeling in noord en zuid alle afdelingen en functies twee keer ingevuld moeten worden.
Aldi werd in 1961 gesplitst vanwege ruzie tussen de broers Theo en Karl Albrecht, die de supermarktketen overnamen van hun vader. De onenigheid werd veroorzaakt door de vraag of er sigaretten verkocht mochten worden in de Aldi. Karl mocht zich richten op Zuidwest-Duitsland, de VS, het VK, Australië en Oost-Europa en Theo op Noord-Duitsland, West-Europa en Zuid-Europa.
Theo overleed in 2010 en zijn broer Karl vier jaar later. Daarna ontstond er een nieuwe vete tussen Cäcilie Albrecht, de weduwe van Theo, en haar schoondocher Babette die miljoenen van het familievermogen over de balk aan het smijten zou zijn.
Cäcilie Albrecht overleed in november 2018. In haar testament liet ze vastleggen dat Babette geen enkele zeggenschap mag hebben over supermarktketen Aldi.
Efficiëntie en kostenbesparingen
In de bedrijfsleiding is nu het besef doorgedrongen dat Aldi veel beter gezamenlijk de toekomst in kan gaan. Door de fusie moet het bedrijf efficiënter gaan functioneren en zou er tot wel 50 procent bespaard kunnen worden op personeelskosten.
Er wordt al langer gesproken over een mogelijke fusie, maar de zakenpartner van Theo Albrecht junior, Emil Huber, zou hem en de erfgenamen van Karl Albrecht nu hebben overgehaald om daadwerkelijk te fuseren. Er zou al twee jaar geleden een intern document van zeven pagina's zijn aangenomen waarin werd gestreefd naar een "uniform beheerd samenwerkingsverband" met dezelfde organisatiestructuren en juridisch kader.
Sindsdien zijn Aldi Nord en Aldi Süd hun IT-systemen al op elkaar aan het afstemmen en hebben ze in Wirecard een gemeenschappelijke creditcardaanbieder gevonden. Ook gebruiken beide Aldi-ketens al hetzelfde marketingbureau.
Grote vraag blijft wel wat er gaat gebeuren met het tot nu toe strikt gescheiden familievermogen, zeker gezien de roerige geschiedenis van de familie Albrecht.
Lees meer over Aldi:
- Van Duits kruidenierswinkeltje tot megaketen – het geheim achter het succes van Aldi
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit
- Dit is de familie Albrecht: de geheimzinnige erfgenamen van het Aldi-imperium die samen €34 miljard waard zijn